Door het binnenland van Sumatra - Reisverslag uit Simanindo, Indonesië van Donald en Sandra - WaarBenJij.nu Door het binnenland van Sumatra - Reisverslag uit Simanindo, Indonesië van Donald en Sandra - WaarBenJij.nu

Door het binnenland van Sumatra

Door: Sandra

Blijf op de hoogte en volg Donald en Sandra

19 November 2012 | Indonesië, Simanindo

“Why do lions get lost in the forrest? ‘Cause Jungle is massive“
Jimmy Carr – Being Funny

Met uitzicht op het meer, een lekker briesje, de heerlijke zon, en af en toe geïrriteerd krabband aan de beten van de bedbugs in ons vorige hostel, genieten wij momenteel van Lake Toba. We zitten in het kleine dorpje Tuk Tuk, een dorpje dat veel toeristen trekt. Nou ja, veel… over het algemeen is het hier erg rustig. Maar tot nu toe het meest toeristische gedeelte wat we hebben gezien. Omdat de orang oetang spotten een van onze doelen voor Sumatra was, zijn we een paar dagen de jungle in gegaan. We hebben er bewust voor gekozen om niet naar Bukit Lawang te gaan; het toeristische natuurreservaat waar ze de apen voeren, en waar je ze dus van onnatuurlijk dichtbij kunt bewonderen. Wij wilden ze in het wild zien, in de ongerepte natuur; national park Gunung Leuser.

Vanaf Pulau Weh zijn we terug gegaan naar het vaste land; Banda Aceh. Hier werden we op een minibus gezet die ons in de richting van Ketambe zou brengen. Vijftien uur opgevouwen zitten in een busje formaat Fiat Panda was een geweldig vooruitzicht. Wij werden als nummer 10 en 11 via de achterklep in het busje gepropt, toen was het busje vol. Via een lange, kronkelige, en regelmatig onverharde weg werden we afgezet in een dorpje. Het geheel werd de hele nacht voorzien van de dampende beats van een soort mix tussen traditionele Indonesische muziek en happy hardcore om de rit wat te veraangenamen. Vanuit dat dorpje werden we naar Ketambe gebracht. Allemaal super goed geregeld, we hoefden zelf helemaal niets meer te doen! Al werden we in Ketambe bij bungalows afgezet die door de overheid gerund worden, dat was niet volgens afspraak. En wij zijn natuurlijk niet van plan ons geld regelrecht in de overheid te pompen dus we wilden daar weg, wat ons niet erg gemakkelijk werd gemaakt. Na een discussie over de telefoon met de eigenaar wilden de medewerkers ons uiteindelijk toch naar een ander hostel brengen.
Hier aangekomen boekten we op aanraden van drie Duitsers de driedaagse jungletrek door Gunung Leuser. Garanderen dat we de orang oetangs zouden zien konden ze niet, maar we waren bereid die gok te wagen en zouden de volgende ochtend vertrekken.

Na een paar uur door de wildernis te hebben gewandeld zagen we de eerste aap aan de overkant van de rivier waar ons kamp zich bevond, ongestoord elleboog diep in een boom te graaien en mieren te eten. Wauw, wat een reusachtig beest! ’s Middags gingen we weer op ontdekkingstocht door het oerwoud en toen we elkaar net hadden aangekeken met een blik van: ‘nou, hier is geen reet aan’ kwamen we een stelletje tegen (geen Duitsers, maar orang oetangs). Muisstil hebben we bekeken hoe ze van de ene naar de andere boom zwaaiden en zich tegoed deden aan vruchten.
Dag twee, tevens de dag dat we een jaar samen waren, hadden we een rustig programma. Op een hotspring en een paar reusachtige bijenkorven na hebben we niet veel gezien. De hotspring was alleen te bereiken als we de rivier overstaken via een omgevallen boom, dat was wel even spannend. En onze gids was zo blij als een klein kind toen hij resten van bijenkorven vond, want de larven in de korf waren uiterst voedzaam, en dat moesten we natuurlijk even proeven. Ze smaakten inderdaad erg voedzaam.
Op de laatste dag zagen we de vierde orang oetang, een mannetje, nog groter dan we eerder hadden gezien. Deze had ons totaal niet in de gaten dus kwam zonder dat ie het zelf wist behoorlijk dichtbij. Het is moeilijk te zeggen hoe het voelt om zo dichtbij een wild dier te zijn. Onbeschrijflijk.

Diezelfde dag zijn we redelijk op tijd teruggegaan naar ons hostel en voorbereidingen getroffen voor de reis naar Lake Toba. We moesten een paar keer overstappen, maar net zoals de reis naar Ketambe ging dit ook weer in één vloeiende beweging door. Ook nu weer werden we vervoerd in een busje maatje Fiat Panda. Dit belemmerde de chauffeur echter niet om jan en alleman op te pikken zodat we op het hoogtepunt met 22 mensen, een haan en een kip in het busje zaten. Het enige nadeel was dat de eerste chauffeur nogal van eten hield en dus te pas en te onpas de bus aan de kant zette om op zijn gemak iets te eten bij het plaatselijke ‘AC-restaurant’.

Morgen sluiten we Sumatra af en vliegen we van Medan naar Jakarta. Hier zullen we niet te lang blijven, want dit schijnt nogal een gore stad te zijn. Vanaf morgen gaan we Java dus ontdekken. De kaartjes vanaf Sumatra gaan vandaag op de bus!
Voor de fotoliefhebbers: we hebben de foto’s bij ons vorige verslag geplaatst. Internet is hier ofwel afwezig, of heel erg langzaam…

Tot de volgende!

Donald & Sandra

• 19 November 2012 - 07:38

Baas:

Wajoo tering gaaf ouwe! Eindelijk ook een stelletje van hoog niveau ontmoet ook!
    Blijf stik jaloers en ga weer als loonschaal richting de zaak... :(

• 19 November 2012 - 07:50

Pim:

Wederom bet verhaal en mooie foto's. Baasie.misschien mogen we volgend jaar wel mee. Haha.

• 19 November 2012 - 09:06

Su:

Congrats! Alweer een jaar, en dat vieren met larven... nais!
    Maar jungle klinkt wel vet. Ben benieuwd hoe jullie Java vinden.
    Enjoy!

• 19 November 2012 - 10:01

Tommy:

Schatjes jullie zijn goed bezig!!! Ik zeg: Het begint weer te kriebelen! Have fun...
    Xx

• 19 November 2012 - 11:17

Francien:

Hoi, wat hebben jullie weer een mooi reisverhaal erbij.
    En wat een prachtige foto's.Jullie weten ons wel jaloers temaken.
    Nog heel veel plezier groetjes en poen van cienXXXX

• 19 November 2012 - 11:38

Nathalie:

WAUW! Gelukkig was het vanmorgen heel erg mistig hier in het bos, zodat ik het in gedachten kon vergelijken met de jungle, zucht..... Raar idee dat jullie zo ver weg zijn, leuk om de foto's te zien!

• 19 November 2012 - 13:10

Thijs Beckers:

Ha San!

Gaaf zeg! Super cool dat apen spotten.
    Heel veel plezier! Ga je dit jaar ook weer met leuke dronken locals oud & nieuw vieren?? haha! Ga waarschijnlijk volgend jaar ook weer met de backpack op pad!

T gaat jullie goed! Kus Thijs

• 19 November 2012 - 14:47

Marjolein:

nou jullie vermaken je geheel volgens de verwachting prima daar zo te lezen, foto's ga ik zo even bekijken, maar die zien er ongetwijfeld ook heerlijk jaloers-makend-zomers uit. Hier is het ook gezellig met de nodige Hollandse herfst/winter activiteiten zoals sint maartens lampionnen optochten en sinterklaas intochten allemaal heel fijne outdooractiviteiten in de oerhollandse buitenlucht en elke keer als ik sta te verkleumen denk ik even aan jullie, maar daar krijg ik t niet warmer van dus gaan we met de kerst toch maar weer een paar weekjes naar Spanje voor een klein beetje meer zon. xxx

• 19 November 2012 - 16:06

Margje:

Oh heerlijk! En eindelijk foto's! Fantastisch, helemaal die oerang oetangs dat moet idd overweldigend zijn! Maarre die larven, heb je die echt opgegeten??? Veel plezier op de volgende bestemming!! Xx

• 19 November 2012 - 17:13

Alex:

Hi Donald en Sandra!

Van harte met jullie 1 jarig jubileum!Ik kan me slechtere locaties voorstellen om deze te vieren;)

Erg gaaf om jullie verhalen te lezen. Nu al zoveel meegemaakt en het begint pas net:) Blijf ons jaloers maken met mooie foto's..

Groetjes,
    Alex

• 19 November 2012 - 23:06

Henny:

Gaaf!! Het verhaal en de foto's, ongelooflijk. Zoiets vergeet je nooit meer.
    Wel origineel om je éénjarig samen zijn te vieren.
    Groeten!!

• 20 November 2012 - 02:25

Lindy:

Hoe smaakt voedzaam?

• 20 November 2012 - 09:41

Anna:

Wat ontzettend gaaf, goede keuze gemaakt dus! En proficiat met jullie jubileum ;)

• 22 November 2012 - 15:08

Nathalie:

Sannie( en Donnie) ! Natuurlijk ga ik je deze keer weer op de voet volgen. Wat cool van jullie jungle tocht en de monkeys. Ben benieuwd wat jullie op Java gaan doen. Slim om zo snel mogelijk Jakarta te verlaten want dat is niet veel soeps ;-) Gefeliciteerd lovers! Fijn dat je weer weg bent San... Xx

• 24 November 2012 - 18:59

Ruben:

Vette shit man,,

proficiat met het jubileum..

mooie foto's trouwens.. van ons donald in de boom ;)

succes ;)

• 11 December 2012 - 14:43

Buuv:

Hi tortelduifjes,

van Harte Gefelicitaaaart met jullie 1 jarige samenzijn!!
    Ben een beetje traag maar dat is de gezamelijke internet ook hier in leende, ;-)
    Met de verwarming op 22 graden een kostelijke rijstmaal en jullie verslagen met mooie foto`s geniet ik mee en zit ik als het ware naast jullie en mijn bloedverwanten!

Dikke kus van jullie Buuv X