Bangkok en Myanmar - Reisverslag uit Rangoon, Myanmar van Donald en Sandra - WaarBenJij.nu Bangkok en Myanmar - Reisverslag uit Rangoon, Myanmar van Donald en Sandra - WaarBenJij.nu

Bangkok en Myanmar

Door: Donald

Blijf op de hoogte en volg Donald en Sandra

23 November 2013 | Myanmar, Rangoon

Had to get away to see what we could find
Hope the days that lie ahead
Bring us back to where they've led

Crosby, Stills en Nash - Marrakesh Express

Na lang wachten en smachten, een beregezellig afscheidsfeestje en een afscheidstournee langs familie en vrienden was het donderdag 14 november eindelijk zo ver! Vanaf Zaventem, de luchthaven van Brussel, vlogen we via Qatar naar Bangkok. Het begin van onze droomreis! Omdat we erg vroeg vlogen hadden we in Brussel een slaapplaats geregeld en van de nood een deugd gemaakt door de dag voor ons vertrek samen met Erik en Sara Brussel te bekijken, een paar speciaal biertjes te drinken en een puntzak echte Vlaamse fritten te eten, het begin van onze reis was alvast goed!

De reis zelf verliep rustig en zo stonden we na een slapeloze nacht voor we het wisten om 10.00 uur voor ons hostel in Bangkok. We konden nog niet inchecken maar gelukkig was er een soort van relax ruimte met matrassen op de grond zodat we toch nog even konden pitten voor we Bangkok in gingen.

In totaal zijn we 4 dagen in Bangkok geweest waarvan we er mede dankzij de medebewoners van onze dorm (om 04.00 uur 's nachts terug komen en tering veel herrie maken) bijna 2 nodig hadden om bij te komen van onze jetlag. Op de derde dag zijn we de belangrijkste sights van Bangkok gaan bewonderen en wat misschien wel leuk is om te vermelden is de manier waarop we daar naar toe gingen. Bangkok is zoals iedere grote stad een crime wat betreft verkeer en dat gecombineerd met de omvang van de stad en het feit dat wij aan de andere kant van de stad bivakkeerden gaf een weinig hoopvol vooruitzicht.
Een klein stukje in Lonely Planet (de reisgids) over de Chao Phraya Express had daarom onze aandacht getrokken en in het begin met de nodige reserves maar daarna vol enthousiasme maakten wij gebruik van deze veerboten die de grote Chao Phraya rivier dwars door Bangkok van noord naar zuid bevaren. Voor slechts 15 Baht (€0,33), ongeacht waar je heen gaat, je kunt je de populariteit van deze boten voorstellen...

Dag vier stond in het teken van de eerste voorpret voor Myanmar, een visum regelen! We hadden ons goed voorbereid en stonden dus al vroeg op, rommelden extra hard in onze tassen, riepen nog wat door de dorm (lekker puh!) en namen de boot naar de ambassade. Sandra ging vast in de rij staan terwijl Donald bij de copyshop om de hoek de paspoorten ging kopiëren en alvast wat formulieren invulde. Om 09.00 uur ging de ambassade open en om 09.35 uur stonden we ondanks de zeker 30 personen die voor ons stonden al weer buiten met de belofte dat om 15.30 uur ons visum klaar zou liggen! Wat een organisatie, wat een souplesse! Echt ongekend voor een land in deze regionen.

Omdat we nog de zelfde dag een vlucht boekten vlogen we de volgende dag al aar Yangon, de grootste stad van Myanmar en voormalig hoofdstad van deze voormalige Britse kolonie. Met jaarlijks zon 300.000 toeristen is Myanmar in tegenstelling tot buurland Thailand met bijna 14.000.000 toeristen per jaar nog niet ten prooi gevallen aan het monster dat massa toerisme heet. Omdat het wel enorme ontwikkelingen doormaakt op dat gebied besloten we at het n de tijd was om hier heen te gaan.

Dat die ontwikkelingen in een razend tempo gaan kun je onder andere afezen aan het feit dat de doorgaans goed geïnformeerde Lonely Planet van december 2011 al enorm achterhaald is gebleken. Waar je het ook aan kunt zien is het opvallend hoge aantal smartphones, het feit dat facebook ook hier is ontdekt en dat je soms enorme digitale reclameborden ziet in gebieden waar 24 uur per dag stroom nog lang iet vanzelfsprekend is.

Wat gelukkig nog niet is veranderd zijn de mensen. Buitengewoon vriendelijk en behulpzaam. Iedereen lacht, wil een praatje maken of probeert je te helpen. Je kunt hier ook in de grote steden zonder problemen over straat en als je de weg kwijt is er binnen no time iemand om je de juiste richting in te sturen. Zelfs taxi chauffeurs en moneychangers zijn zelden tot nooit opdringerig.

We zijn de afgelopen dagen in Yangon, Khyaiktiyo (Golden rock) en Bago geweest en hebben al veel mooie dingen gezien. Na al die pagodas vinden we het nu echter tijd voor natuur en dus trekken we vanavond naar het noorden! Helaas hebben we wat ptrobleempjes met het overzetten van foto's van de camera naar de tablet dus hebben we nog niet zo heel veel foto's bijgevoegd, volgende keer beter!

Groetjes,

Sandra en Donald

Sandra: 7
Donald: 8

• 23 November 2013 - 09:38

E:

Super!
    (Zijn de 7&8 jullie beoordelingen bij de bestemmingen?)

• 23 November 2013 - 10:28

Baas:

De kop is er af!! Klinkt goed allemaal!

De 7 en de 8 zijn bijzonder mysterieus ....

• 23 November 2013 - 10:33

Math:

Wat hebben jullie al veel gedaan in die paar dagen, goed gedaan. geniet er van!

• 23 November 2013 - 12:16

Su:

Lekker hoor! Enjoy!
    Hebben jullie zo'n camera kit voor de gopro?

• 23 November 2013 - 15:18

PimmoS:

Lekker hor.. ben verder helemaaal niet jaloers.

• 23 November 2013 - 16:49

Henriette:

Hoi Sandra en Donald. Vanuit een koud Nederland wens ik jullie veel plezier op jullie tocht langs de mooie dingen die de wereld te bieden heeft. Met veel plezier kijk ik uit naar jullie reis verslagen.
    Heel veel groetjes en pas goed op jezelf, dikke knuffel van ons allemaal.

Groetjes, Henriette.

• 23 November 2013 - 20:21

Viona:

Wauw, ziet er goed uit! Hier is t koud brrr. Geniet ervan x

• 23 November 2013 - 22:44

Margje:

Joepie! Eindelijk een berichtje! Het lijkt al zo lang... Fijn dat het goed gaat! We smachten naar t volgende verhaal, vind t altijd heerlijk om jullie verhalen te lezen. Genieten we een beetje mee! Have fun!!

• 24 November 2013 - 01:05

Henny:

Jullie zijn nog maar net weg en het duurde me toch al te lang voor het eerste teken van (goed) leven verscheen. Maar eindelijk, daar zijn jullie dan met goed, zij het nog niet spectaculari, nieuws. Maar dat gaat de komende maanden vast nog veranderen. Geniet, maak plezier en laat ons meedelen in de vreugde!

• 24 November 2013 - 09:40

Miranca:

Dat klinkt weer als een prachtig avontuur!
    Veel plezier in Myanmar.... ben benieuwd naar jullie foto's!
    Have fun. Groetjes Miranca

• 24 November 2013 - 09:56

Joost:

Erg leuk om te lezen! Veel plezier jullie twee! :)

Groetjes,
    Joost

• 24 November 2013 - 10:26

Ruben Hernandez:

Hoi Donald en Sandra, mooi verhaal! wel een beetje ingewikkeld voor mij, ik wist bijvoorbeeld niet wat pitten is, gelukkig wist mama dat wel. ik wil ook nog een tekening voor jullie maken maar die kan ik nu niet opsturen dus schrijf ik nu dit! wij gaan bijna naar Spanje! verder wil ik helemaal niks meer vertellen.
    groetjes en dikke knuffels en kusjes van Ruben.
    PS ook nog de groetjes en kusjes van Tigo

• 24 November 2013 - 11:09

Bjorn:

Mooi, mooi... Voorbereidde tripjes beschrijven, het moet niet gekker worden! Waar zijn de 'dude where's my bag'-verhalen?!
    Geniet ervan samen en keep it organised..:)

De 7 en 8 staan uiteraard voor het feit dat er 7 keer iets samen gedaan is en dat Donald die ene keer extra alleen onder de douche heeft "voltrokken" ;).

Ciao bello & bella!

• 24 November 2013 - 12:26

Paulien:

Lekkerlekker! Heb je die tattoo al laten zetten? ;-)
    Xje

• 24 November 2013 - 15:57

Sara:

Mooi stukje! En.. waar ik nou zo benieuwd naar ben, hoe is Brussel in het echt?!

• 24 November 2013 - 19:50

Francien:

Heel fijn om weer iets van jullie te horen. Natuurlijk een prachtig verhaal de foto's zin we volgende keer dan wel he??? Nog heel veel plezier geniet ervan xxxx cien

• 25 November 2013 - 07:37

Anna:

Goed begonnen en wat moet dat gebrek aan massatoerisme een verademing zijn!

• 25 November 2013 - 09:44

Marjolein:

Het avontuur is goed begonnen dus, mooi!
    Ben wel een beetje jaloers als ik dat zo allemaal lees achter mn burO'tje.. ;-)
    Heel veel plezier!!

• 27 November 2013 - 23:42

Loesje:

Hey lieverds,

Goed om te lezen dat jullie veilig aan zijn gekomen en weer een mooi avontuur tegemoet gaan!
    Houd ons goed opde hoogte van jullie jaloersmakende verhalen! Dikke kus!!