Hasta la evolucion, siempre! - Reisverslag uit Guayaquil, Ecuador van Donald en Sandra - WaarBenJij.nu Hasta la evolucion, siempre! - Reisverslag uit Guayaquil, Ecuador van Donald en Sandra - WaarBenJij.nu

Hasta la evolucion, siempre!

Door: Donald

Blijf op de hoogte en volg Donald en Sandra

28 December 2010 | Ecuador, Guayaquil

A man who dares to waste one hour of time has not discovered the value of life.
(Charles Darwin)

En met die gedachte in mijn achterhoofd besloot ik twee weken geleden dus om toch een trip naar de Galapagos Eilanden te boeken. En ik ben blij dat good ´ol Charles me er even aan herinnerde dat ik deze kans toch echt niet mocht laten liggen.

Wat een ervaring!

Na op woensdag mijn was gedaan te hebben en aansluitend mijn laatste stapavond in Quito goed gevierd te hebben was het donderdag wat moeilijk om op te staan. Maar met wat hulp (klop, klop, heb jij geen les nu?) is het me toch gelukt om ook mijn laatste 4 uur les door te komen. En met goed gevolg! Ik krijg steeds meer het idee dat ik er iets van snap!

Na mijn wat verlate ontbijt nog even de stad in gegaan om, jawel, het gedeelte van mijn was dat ik vergeten was alsnog te doen en nog wat kaarten op de bus te doen. Daarna samen met Joakim, de eerder genoemde Deen, kerstinkopen voor zijn gastgezin gedaan (blij dat ik dat niet hoef te doen dit jaar) en mijn spullen ingepakt.

Vrijdagochtend om 8 uur was het dan echt zo ver, ik was weer op weg! Quito was prima, maar ik was toch wel blij dat ik weer ging. Op naar nieuwe avonturen!

Op het vliegveld bij het inchecken kwam er een Nederlander naast me staan tijdens het inchecken. Ik zag zijn paspoort en sprak hem dus aan. Ik ben zijn naam ondertussen vergeten maar het was een relaxte gast die al behoorlijk wat van Zuid Amerika gezien had. Hij echter telkens in trips van ´slechts´ 1,5 á 2 maanden. Na verloop van tijd vraag je uiteraard waar zo iemand vandaan komt...

´Mja, uit het zuiden... Klein plaatsje. Bergeijk.´

Dus. Als je denkt dat je lekker op vakantie kunt. Even lekker weg van die Bergeijkse boerkes. Niet dus. Haha! Dan is Mol opeens nog best wel ver weg! :)

De vlucht naar Baltra Airport duurde ongeveer 2 uur. Baltra is eigenlijk niet veel meer dan een soort groot Turks brood van Lava, ideaal voor een landingsbaan dus. Vanuit daar vertrokken we met een bus, een pontje en twee taxi´s naar Puerto Ayora want daar lag onze boot. We betekende in dit geval ondergetekende en een Frans gezin (hoezee) met een zoon van 16 en een dochter van 18 (allez, vooruit, ze mogen mee).

Nadat we onze spullen op de boot gedumpt hadden en kennis hadden gemaakt met de bemanning leidde onze gids, Cesar, ons naar het hoogland, habitat van de Reuze landschildpad. Wat een beesten! Huge-ass-mofo´s! Nadat Cesar ons alles over deze vriendelijke reuzen verteld had keerden we terug naar Puerto Ayora voor de maaltijd.

Na een nachtelijke tocht van ongeveer 5 uur werd ik op eerste kerstdag omstreeks 06.30 uur wakker.. Op een boot bij de Galapagos Eilanden! Woehoe! Na een lekker ontbijtje gingen we aan land en maakten we voor het eerst kennis met de zeeleeuwen, zeeschildpadden, pelikanen, hagedissen, darwinvinken en weet ik veel wat allemaal meer! Na een wandeling en een prachtige snorkeltocht keerden we terug naar de boot.

´s Middags stond er wat meer wind en dus konden we naar onze volgende bestemming zeillen! Heerlijk! Op Sombrero Chino (le chapeau chinois voor mijn Franse metgezellen) zagen we opnieuw een hele kolonie zeeleeuwen, een pinguin (!!) en een hoop krabben maar het allervetste van eerste kerstdag waren wat mij betreft toch de white tip reef sharks! Al stelt het natuurlijk helemaal niets voor, ik zwom zo´n beetje TUSSEN die beesten!

De volgende dag begon met een bezoek aan het eiland Santiago. Een eiland waar de vulkanische aard van de Galapagos erg duidelijk te zien was, erg indrukwekkend. Na het bezoek aan Santiago gingen we wederom snorkelen en zagen we potverdomme weer haaien! Maar nu was ik er natuurlijk aan gewend. Gewoon doorzwemmen mensen, niets aan de hand.

Na de lunch beklommen we een berg op een eiland waar ik de naam van vergeten ben maar volgens onze gids was het uitzicht bijna net zo mooi als in Rio (ik laat het jullie weten... :)). Dat het mooi was is niets van gelogen.

Ook op tweede kerstdag was de wind gunstig en konden we na deze beklimming dus lekker zeilen naar onze volgende bestemming.

Vlak uit de kust van Seymour Norte brachten we de nacht door om de volgende dag wederom na een heerlijk ontbijtje van onze privekok Gallo te landen op dit woeste eiland. En ik denk dat het voorspelbaar wordt maar ook hier zagen we weer HEUL VEUL dieren! Zoals daar zijn de Fregat, de Blauwvoets Jan van Gent en de onvermijdelijke zeeleeuwen.

´s Middags lekker een beetje de jonge gasten uitgehangen met Remy (de fransman) en Ricardo (de ecuadoriaan). Eeen beetje met het motorbootje spelen (touw er achter en gaan, ge kent het wel) en laten zien hoe mannelijk we wel niet zijn (lees: elkaar in het water gooien).

Na dit leuke maar vermoeiende spel (ik ben ook geen 20 meer!) landden we op mijn laatste middag van deze tour op Santiago. Waar we, als we heel veel geluk hadden, MISSCHIEN flamingo´s zouden zien!

Vlak voor we de duinrug die naar de mogelijke drinkpoel van de Flamingo´s leidde overgingen vroeg Cesar me: ´Wat denk je? Zijn ze er, ja of nee?´ Als volbloed Nederlander antwoorde ik natuurlijk vanuit pessimistisch oogpunt ontkennend op deze vraag.

Maar jawel! Dvd! Flamingo´s! Op dat moment benaderde deze trip wat mij betreft de perfectie.

Ondertussen ben ik in Guayaquil waar ik slechts passeer. Ik kwam vanmiddag om 15.00 uur aan en om 21.00 uur gaat mijn bus naar Peru. Ik wens iedereen alsnog een prettige kerst en alvast een gelukkig nieuwjaar. Alle goeds gewenst voor iedereen!

Hasta luego,

Donald

  • 29 December 2010 - 07:06

    PimmoS:

    Kijk aan weer een mooi verhaaltje zo net voor het nieuwe jaar. Doet me goed om te lezen dat je wel je was doet!

    Jij ook alle goeds voor 2011 mannetje!

  • 29 December 2010 - 07:39

    Baas:

    DVD... Lekker jonguuuh!

    Heb je onze mutsen ook mee gewassen? die zitten natuurlijk altijdje in je tas nu!!

    Wel jammer dat er wederom geen foto´s bij zitten... zijn de dames echt zooooo lelijk???

    Ik zal de eer hoog houden in piecken vrijdag!! FAl het goeds voor 2011!!

  • 29 December 2010 - 08:38

    Els:

    Ik ben jaloers!! En ik ga alvast beginnen met sparen want ik lees het... de Galapagos Eilanden, daar moet je geweest zijn!
    Bij deze wil ik je meteen alvast een geweldig nieuwjaar wensen. Met veel liefde en natuurlijk een goede gezondheid. Maak er een jaar van om nooit te vergeten!!
    Liefs els

  • 29 December 2010 - 08:43

    Erik:

    In Peru schijnen nog meer mensen uit de zandstraat te zitten, is heel gewoon voor deze tijd in het jaar. Nog veel plezier de verdere trip en vast een fijne jaarwisseling.

    Ouw ouhw (= geluid van een gentse zeehond).

  • 29 December 2010 - 11:05

    Marijn&pris:

    hey donaldo,

    ouwe zeehonden spotter, weer een mooi verhaal.
    goeie jaarwisseling en kijken wat darwin nog meer voor goeie ideeen heeft.

    grtn

  • 29 December 2010 - 15:38

    Anna:

    Mooie verhalen weer! Op naar Peru. Doe je Arequipa aan? Zeker de Colca Canyon induiken en dan bij Chivay naar de warmwaterbaden. Wij vonden het uitzicht daar prachtig.

    Liefs,
    Anna

  • 29 December 2010 - 17:56

    Elly Vd Vaart:

    He die Donald, Geweldig die Galapagos genieten jongen en nu op naar Peru. Hou ons op de hoogte we genieten mee.
    Een hele fijne jaarwisseling en op naar het volgende verhaal.
    Dikke XXXX van mij

  • 29 December 2010 - 23:50

    Tante Henn.:

    Wauw Donald.
    Te gek joh! Weer een verhaal om van te smullen. Jij weet me telkens weer aan het watertanden te krijgen.
    Toch maar eens kijken hoeveel verlofdagen ik nog heb.....
    Maar eh, een heel fijne jaarwisseling en alle goeds voor 2011!
    Ps: ben je voorzichtig met vuurwerk? ;-)

  • 30 December 2010 - 17:58

    Steven:

    Lekker aan het trippen jongen! Happy new year!

  • 01 Januari 2011 - 02:18

    Elle:

    Dooon, heb je gesmst maar kwam niet aan!
    Heeeeel gelukkig nieuwjaar!!
    Liefs Elle

  • 03 Januari 2011 - 20:35

    Marjolein:

    sjongejonge als jungskes (oh nee sorry jonge mannen) zoals jij al gaan beginnen met "ben ook geen 20 meer" voelen wij 30gers ons wel heel oud hoor! moet dat nou?
    Goeie keus tripje naar de galapagos, gaan we je over een poosje nadoen, als de kinders een iets vliegtigvriendelijkere leeftijd hebben. heb je goed geoudennieuwd? die van mij lag al om 2200 uur in bed! haha kijk dan kan je dingen zeggen zoals ben geen 20 meer.
    nou ik ga nog even foto's kijken, jij vermaakt je wel!
    een heel gelukkig nieuwjaar!
    en goetjes, ook van de jongens
    xxx

  • 04 Januari 2011 - 11:55

    Michel Geenen:

    Donald,

    Op de eerste plaats natuurlijk de beste wensen maar als ik het ook maar een klein beetje begrijp komt het wel goed met Donald.
    Terwijl Nederland al meer dan een maand zucht onder 1 meter poolijs zit mister relax al op een van mijn favoriete reisdoelen "de Galapagos eilanden".
    Dacht ik nog aan wetenschappelijke beschouwingen over evolutie enz. is het inmiddels een vakantieplaats geworden net als Spanje.
    Nou nog veel plezier dan en mocht je eerder terug willen komen omdat je het werk niet kan missen, gewoon bellen wij regelen wel iets.

  • 11 Februari 2011 - 12:51

    Joachim:

    Mooi uitgeschreven artikels Don! ;-)

    Kleine verwijzing in dit verhaal naar de Mollenaren ofzooow?? Haha.

    We zijn een tijd geleden bij jou thuis de spullen gaan afzetten jonge, orde op zaken :-p

    EN ergens in januari hebben we een spetterende zaterdagavond beleefd in Valkenswaard city centre itself :-D. Lekker knallen daar! 19 en 20 maart gaan we er een weekendje doorbrengen zelfs, met een hoopje vrienden:-).

    Ik ken de exacte datum nog niet wanneer jij terug komt? Langs de ene kant voor jou nog niet te snel geloof ik :-p.

    Tot hoors!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Donald en Sandra

Twee reislustigen die elkaar gevonden hebben en het avontuur voor het eerst met zijn tweeën aangaan. Volg ons tijdens onze reis door Australië en Nieuw Zeeland, en wie weet waarheen we nog meer zwerven.

Actief sinds 05 Okt. 2010
Verslag gelezen: 311
Totaal aantal bezoekers 97879

Voorgaande reizen:

24 Februari 2016 - 30 Juni 2016

Centraal Amerika

02 Oktober 2015 - 24 Februari 2016

Australië en Nieuw Zeeland

31 December 2023 - 14 Oktober 2013

Azië en Australië jaar 1

01 November 2012 - 28 Februari 2013

Sandra en Donald naar Azië

31 Oktober 2011 - 28 Februari 2012

Azië

15 November 2010 - 10 Maart 2011

Zuid Amerika

Landen bezocht: