Hace un mes yo salé - Reisverslag uit Quito, Ecuador van Donald en Sandra - WaarBenJij.nu Hace un mes yo salé - Reisverslag uit Quito, Ecuador van Donald en Sandra - WaarBenJij.nu

Hace un mes yo salé

Door: Donald

Blijf op de hoogte en volg Donald en Sandra

17 December 2010 | Ecuador, Quito

Ich bin ein Berliner.
(John Fitzgerald Kennedy)

Nou zo ver is het met mij (gelukkig) nog niet, maar ik moet bekennen dat ik aardig begin te ‘verduitsen’. Omgedoopt tot ‘der Donnie’ en door mijn medebewoners continue in het Duits aangesproken scheelt het niet veel of ik begin te verlangen naar ‘der heimat, mein muti und bratwurst’. ‘Koilen graben’ gaat hier niet zo goed maar anders wist ik het wel... Gelukkig heb ik mijn lessen Spaans als een soort toevluchtsoord. Even weg van al dat ‘ge-supertoll und vollgeil’.
In de afgelopen twee weken heb ik een redelijke basis gelegd voor mijn Spaans. Ik kan de meeste mensen nu verstaan als ze iets tegen me zeggen of aan me vragen. Al moet gezegd worden dat de mensen hier (zoals alle spaanstaligen) de neiging hebben om heel snel en wat onduidelijk te praten. Maar verstaan gaat dus. Spreken is nog even een ander verhaal maar daar wordt aan gewerkt. Ik heb namelijk een week extra cursus geboekt.
En dat komt eigenlijk doordat ik besloten heb om toch naar de Galapagos te gaan. Iedereen die ik hier spreek en die er geweest is verteld er ontzettend enthousiast over, het is eigenlijk een beetje een ‘once in a lifetime opportunity’ en bovendien is het hier, mede door de gunstige dollarkoers, een stuk goedkoper om zo’n tour te boeken dan vanuit Nederland. De eerste gelegengheid was echter pas met kerst en daarom heb ik besloten van de nood een deugd te maken en mijn Spaans een extra impuls te geven.
De afgelopen week heb ik dus vooral besteed aan mijn Spaans maar daarnaast was er ook nog voldoende tijd om te ontspannen. Zo ben ik vorige week zaterdag samen met een van de Duitse meisjes van de residentie en de Deense jongen uit mijn klas ben ik met de Teleferico, een soort gondelbaan, naar een hoogte van 4100 boven zeeniveau gegaan en hebben we een poging gedaan om de vulkaan ’Pichincha’ te bedwingen. Een poging dus, want met name voor de fraulein van ons gezelschap viel het een beetje tegen. En omdat je een meisje in de bergen, en al helemaal niet in de bergen in Zuid Amerika, niet alleen laat zijn we halverwege toch maar omgedraaid.
Wat dat betreft is het hier toch net wat anders dan pak ‘em beet Westerhoven... Vanmorgen op weg naar school is het Franse meisje uit mijn klas in het openbaar vervoer beroofd van haar telefoon. Ze had een tas bij en had daar haar telefoon in zitten. Degene die nu een telefoon rijker is heeft simpelweg haar tas opengesneden (zonder dat ze iets merkte) en haar telefoon gejat.
Omdat iedereen hier gebruik maakt van het openbaar vervoer ($ 0,25 ongeacht waar je heen gaat) zijn de bussen STAMP vol en hangen mensen soms bijna letterlijk met de benen buiten. Dit werkt dit soort praktijken natuurlijk in de hand en ik ben dus ook extra voorzichtig als ik met het openbaar vervoer reis. Ik neem eigenlijk nooit meer dan mijn portemonnee met max. $ 20,- en bij hoge uitzondering mijn camera mee. Die steek ik dan in mijn voorste broekzak en daar steek ik mijn hand bij. Met mijn andere hand houd ik mezelf vast. Na 6 uur ga ik alleen met het openbaar vervoer als we met een groep zijn, anders neem ik een taxi.
Klinkt misschien vrij bizar vergeleken met het veilige Nederlandse wereldje dat wij kennen maar als je dit soort regels in acht neemt en gewoon logisch nadenkt (geen opzichtige sierraden, ipod of telefoon meenemen) dan kun je de meeste dingen wel voorkomen.
Verder ben ik met een excursie van school naar het middelpunt van de wereld of te wel ‘el mitad del mundo’ gegaan. Op het punt waar in 1743 door Franse, Britse en Ecuadoriaanse wetenschappers het middelpunt van de aarde is bepaald (het hoogste punt dat precies op de evenaar ligt) is nu een monument gebouwd. Leuk en aardig natuurlijk dat die pilo’s in 1743 een poging gewaagd hebben om het middelpunt van de aarde te bepalen maar ze zaten er natuurlijk gewoon NAAST!
Daarom is later nogmaals (ok, dit keer was er zoiets als GPS beschikbaar) het middelpunt bepaald en dat ligt dus een paar honderd meter van het monument vandaan. Op deze plek is een klein museum gebouwd en daar hebben we onder andere het coriolis effect gezien (het water dat door een afvoer uit een bak wegloopt zal op het noordelijke halfrond met de klok mee en op het zuidelijk halfrond tegen de klok in een draaikolk vormen) en aan den lijve ondervonden dat het balanceren van een ei op een spijker op de evenaar makkelijker is (behalve natuurlijk voor ondergetekende).
Het weer is erg wisselvallig hier. Het ene moment schijnt de zon en is het tussen de 20 en 25 graden en een half uur later regent het pijpenstelen en daalt de temperatuur aanmerkelijk. Ik heb dus nog niet echt optimaal aan mijn kleurtje kunnen werken maar dat komt nog wel... Volgende week (met kerst ja) als ik op de Galapagos Eilanden zit zal ik hopelijk de volgende stap naar een goddelijk bruin lichaam kunnen zetten... :)

Hasta luego!
Der Donnie

  • 18 December 2010 - 09:14

    Steven:

    Donnie!

    Sprankelend verhaal, ik moet zeggen als je geen foto had toegevoegd van een vermoeid uitziende vrouw had ik je niet geloofd. Tijdens het lezen dacht ik al: 'jaa jaa doon, lui dier'.
    Heeft cruijff toch gelijk, ieder nadeel heeft echt een voordeel. Met die lucht van jou heb je natuurlijk alle ruimte in de bus. (i.e. ik ben jaloers)
    En wie maakt die panorama-shots, vet hoor. Het monument is ook aardig indrukwekkend!

    Stay sharp and wear sunscreen!

    x

  • 18 December 2010 - 09:28

    Boerke Bas:

    Ziet er zeker vet uit. Dus je kunt zeggen dat je Middle earth hebt bereikt?! Wij zitten hier weer in de Lord of the Rings sfeer! Haha, geen orgs gezien? Mja nog steeds opletten en zeker dik dat je naar de Galapagos Eilanden gaat, dat blijkt inderdaad de shit te zijn. Le deseamos todo bien, que todavía están aprendiendo!
    Baske

  • 18 December 2010 - 10:26

    Els:

    Hey Donald!
    Nog steeds volop aan het genieten lees ik!
    Wat leuk dat je toch naar de Galapagos Eilanden gaat! Saskia is er ook geweest en die vond het echt geweldig!
    Terwijl jij gaat voor je goddelijke bruine lichaam, doe ik mijn best om geen arm of been te breken;
    Amsterdam is gisteren bedolven onder pak sneeuw. De bruggetjes bij de grachten zijn zo glad dat je gewoon naar beneden glijdt als je stil staat!Ben je met nieuwjaar ook op de Galapagos Eilanden of ben je dan alweer ergens anders?

    Liefs els

  • 18 December 2010 - 15:32

    Elly:

    Ha die Donald,
    Schitterend hoor allemaal en die Galapagos moet idd super vet zijn. Wens je daar veel plezier en natuurlijk veel zon alhoewel.... veel..... Hier kunnen we onderhand skiën en langlaufen maar dat boeit je natuurlijk niks. Kan ik me ook voorstellen. Geniet schrijf maak foto's en laat ons meegenieten.
    Dikke XXXX

  • 18 December 2010 - 16:02

    PimmoS:

    Zo die foto van de vermoeide vrouw/meisje spreekt boekdelen!!! Wat een heerlijke foto, die is goud waard.

    Mooi verhaal wederom!

  • 19 December 2010 - 17:30

    Tante Henn.:

    Ha du Donni.
    Das ist wieder eine sehr schöne Geschichte. Du sollst aber vorsicht sein und gut auf dich und deine Sachen aufpassen.
    Maar allez! Dat moet voor u toch geen enkel probleem zijn. Gij zijt ja 'nen groten verstandigen knul!
    Maar goed, nadat je Vlaams en Duits hebt gesproken hoop ik dat je nu mensen ontmoet die verstaanbaar Spaans spreken. Het land is groot genoeg dus die moeten toch te vinden zijn. Ga er maar naar op zoek, voordat je weer terug naar Nederland komt ben je er vast wel enkele tegen gekomen. Succes!!

  • 19 December 2010 - 20:07

    Anna:

    Hey Donaldo!

    Mooie avonturen weer, jammer van de half bedwongen vulkaan, maar wel heel galant!

    Hoeveel eieren sneuvelen er daar wel niet op dat punt?

    Blijf genieten!
    Anna

  • 21 December 2010 - 13:20

    Baas:

    Klinkt weer lekker jonguuh...

    Pas je wel opdat ze niet je voorste broekzak open snijden??? voor je het weet nemen ze iets mee snaaaaaapte!

    Zo te horen gaat het allemaal nog vrij chill! nog geen heimwee?

    xx

  • 23 December 2010 - 18:09

    Marijn:

    ow oke ...maar de aarde is toch plat? naja nooit te oud omte leren.

    grtn uit het witte Nederland

  • 31 December 2010 - 13:07

    Mia En Sjeng:

    Hoi Donald we denken veel aan je en hopen dat je weer gezond terug komt
    Verder wensen we je een heel goed 2011 We genieten steeds van je reisverslag doooooi

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Donald en Sandra

Twee reislustigen die elkaar gevonden hebben en het avontuur voor het eerst met zijn tweeën aangaan. Volg ons tijdens onze reis door Australië en Nieuw Zeeland, en wie weet waarheen we nog meer zwerven.

Actief sinds 05 Okt. 2010
Verslag gelezen: 234
Totaal aantal bezoekers 97975

Voorgaande reizen:

24 Februari 2016 - 30 Juni 2016

Centraal Amerika

02 Oktober 2015 - 24 Februari 2016

Australië en Nieuw Zeeland

31 December 2023 - 14 Oktober 2013

Azië en Australië jaar 1

01 November 2012 - 28 Februari 2013

Sandra en Donald naar Azië

31 Oktober 2011 - 28 Februari 2012

Azië

15 November 2010 - 10 Maart 2011

Zuid Amerika

Landen bezocht: