India - Reisverslag uit New Delhi, India van Donald en Sandra - WaarBenJij.nu India - Reisverslag uit New Delhi, India van Donald en Sandra - WaarBenJij.nu

India

Door: Donald

Blijf op de hoogte en volg Donald en Sandra

09 November 2011 | India, New Delhi

I love you, the best.
Better than all the rest, That I meet in the summer.
Indian summer.

The Doors - Indian Summer

Dag lieve lezertjes!

Het is weer tijd voor een spannend reisverslag van oom Donald in Azie!

Mijn vorige verslag sloot ik af met het feit dat mijn bagage er nog steeds niet was en dat ik tot dat ik die wel had
in Mumbai zou blijven. Omdat mijn bagage nog een hele dag op zich liet wachten en een treinticket
boeken hier in India meestal betekent dat je een ticket voor de volgende dag koopt heb ik nog twee
dagen in Mumbai rondgehangen. Ergens voelde het als een soort van tijdverspilling maar aan de
andere kant zijn er vervelender plaatsen om vast te zitten. Ik heb in die twee dagen te voet een beetje
rondgedwaald, hier een tempel bekeken, daar een museum bezocht en 's avonds een paar lekkere
koude biertjes gedronken in Leopold's Bar.

Zaterdagavond nam ik de nachttrein naar Aurangabad, een plaatsje van waaruit ik de Ajanta en Ellora
Caves zou gaan bezoeken. De trein vertrok om 21.00 uur en zou rond 04.00 uur 's ochtends aankomen in
Aurangabad. Ik had een bed in een slaapcoupe geboekt en deelde deze coupe met een Indiaase moeder
en haar zoon en dochter.

Net als alle Indiaase mensen waren zij heel erg vriendelijk en vooral ook heel erg nieuwsgierig. Waar
kwam ik vandaan? Waar ging ik heen? (wat zijn dat voor vragen, midden in de nacht?) Was ik een
schrijver (ik schreef in mijn dagboek)? En: was ik getrouwd?

Toen hun honger naar informatie een beetje gestild was begonnen ze mijn honger te stillen met allerlei
lekkere dingen die ze mee de trein in hadden genomen en met allerlei tips over wat ik zou moeten
bezoeken in India.

Rond een uur of 23.30 toverden we de banken om naar basic maar prima bedden en ging het licht uit.
Met wat pijn en moeite viel ik een uur later in een vrij rusteloze slaap. Het is namelijk niet zo dat ze hier
op ieder station omroepen waar je bent... Nee, het is je eigen verantwoordelijkheid dat in de gaten te
houden. 1,5 uur later lag ik alweer naar het bed boven me te staren en na dit een dik uur vol te hebben
gehouden stond ik op, pakte mijn spullen en ging naar de uitgang van de trein. Daar stonden gelukkig
meer mensen die naar Aurangabad gingen en wisten hoe het er daar uit zag. Bij de eerstvolgende stop
bleek echter dat we zeker een uur vetraging hadden... Ook zittend bij de uitgang werd ik verschillende
keren nieuwsgierig gevraagd wie ik was, waar ik vandaan kwam, etc., etc.

Met een dik uur vertraging kwamen we uiteindelijk om 05.25 uur aan in Aurangabad waar ik op goed
geluk naar een hotel toe liep waar ik wist dat Jolene, een Canadese die ik in Mumbai had ontmoet,
verbleef.

Bij mijn eerste klop op de glazen pui schoot er een gedaante overeind van de bank. Hij stommelde naar
de deur, stapte over zijn maat heen en opende de deur. Daarna liep hij richting de balie, deed het licht
aan en trok de receptionist onder de balie vandaan om me in te schrijven. Uitgeput sliep ik nog drie
uurtjes en toen ik wakker schoot besloot ik om mijn dag niet te verspillen, op te staan, te ontbijten en naar Ajanta te gaan.

Toen ik na het ontbijt bij de receptie informeerde of Jolene er nog steeds verbleef kwam ze net de trap
af. Ook zij wilde naar de Ajanta Caves en al snel zaten we in de taxi voor de 2 uur durende rit er naar toe.

De Ajanta Caves bestaan uit 30 Boeddhistische grotten die tussen 200 voor Christus en
600 na Christus in de rotswand uitgekapt zijn. De grotten zijn gesitueerd in een hoefijzervormig dal en
bevatten verschillende prachtige beelden en hier en daar (grotendeels vergane) muurschilderingen.

Na verschillende verkopers met speels gemak van ons af te hebben geschud moesten we met de bus het
laatste stukje van de parkeerplaats naar de grotten toe. In de rij voor de bus bleek maar weer eens het
verschil van de concepten wachtrij en persoonlijke ruimte voor de Inidier en de Nederlander.

Jolene en ik sloten achter in de rij aan en, zoals wij normaal vonden lieten een klein beetje ruimte tussen
ons en onze voorgangers. De Indier die na ons arriveerde zag deze ruimte en dacht waarschijnlijk: 'He,
daar pas ik precies in!', en wrong zich ongegeneerd tussen Jolene en mij door naar voren. Toen ik hem
vriendelijk verzocht zich weer naar achteren te begeven deed hij dat volgens mij vooral omdat zijn
vrouw niet bij hem durfde te gaan staan... Toen hij toch achter me kwam staan ging hij zo dicht op me
staan dat hij bij elke minieme stap die we op konden schuiven tegen me aan botste.

De Ajanta caves waren werkelijk prachtig om te zien. Omdat je bij het betreden van de tempels geacht
wordt je schoenen uit te trekken besloot ik ze maar helemaal op te bergen en dus liep ik de hele dag
lekker op blote voeten. Geleerd van Mumbai poseerden Jolene en ik regelmatig voor foto's en toen
we om 16.00 uur weer in de taxi zaten waren we moe maar voldaan. Ook in de taxi zat Agniesa, een
Italiaanse die ook naar ons hotel ging en de volgende dag naar Ellora zou gaan. ‘s Avonds zijn we met
zijn drieen ergens gaan eten (heerlijke tandoori) en hebben we op het dakterras van het hotel nog iets
gedronken.

De volgende dag namen we afscheid van Jolene en gingen Agniesa en ik met de bus naar Ellora. Ook in Ellora zijn ongeveer 30 grotten maar deze zijn niet alleen Boeddhistisch maar ook Hindoestaans en
Jain. Deze grotten waren zo mogelijk nog mooier dan die in Ajanta! Vooral de grot waarin een complete
tempel uitgehouwen is was verschrikkelijk mooi.

Voor we naar Ellora gingen had ik een ticket gekocht voor de nachtbus naar Indore om vanuit daar naar
Bhopal te gaan. Het plan was om vanuit Bhopal naar Jaipur en vervolgens New Dehli te gaan. De 10 uur
durende busreis kostte me slechts 600 Rupees (nog geen 10 euro) dus ik verwachtte echt geen luxe bus,
maar toen ik zag waar ik me de hele nacht in zou bevinden moest ik toch wel even slikken... Met frisse
tegenzin vouwde ik mezelf in het veel te krappe stapelbed. Zitten ging niet want tussen plafond en mijn
bed was nauwelijks ruimte en liggen was lastig want het bed was (net als in mijn hotel in Mumbai) te
kort.

Na 10 uur afzien en rond stuiteren kwam ik gebroken aan in Indore. Omdat niemand Engels sprak daar maakte ik met
handen en voeten duidelijk dat ik naar Bhopal wilde. Uiteindelijk ging ik met een gedeelde taxi (vrij
gebruikelijk hier) met 5 Indiers op weg naar Bhopal (4 uur). Bij aankomst bleek Bhopal net zo smerig als Aurangabad en Indore en omdat er niet bijzonder veel te zien is besloot ik door te reizen, ik was toch onderweg zullen we maar zeggen.

Op het station bleek het alleen mogelijk om en ticket naar Jaipur te boeken in de laagste klasse (geloof
me dat wil je niet, zeker niet als het 16 uur duurt) en dus verlegde ik mijn aandacht naar New Dehli. Het
liefst wilde ik zo snel mogelijk gaan maar meestal is het, zoals eerder vermeld, niet mogelijk om voor
dezelfde dag een ticket te boeken in verband met de grote drukte. Als een echte Indier ging ik niet in
de rij staan maar liep ik naar een loket dat eigenlijk dicht was maar waar wel iemand zat. Onder het
mom van ‘ alleen maar een inlichting’ vroeg ik hem of de trein naar New Dehli nog beschikbaar was. Die man kijken: ‘Mmm moeilijk, moeilijk. Vandaag in ieder geval niet, morgen misschien maar overmorgen zeker.’ De moed zonk me in de schoenen. Met een laatste poging vroeg ik: 'En de Executive Class?' (sjiekdefriemel). ‘ Aaah! De Executive Class’ lichtten zijn ogen op. ‘Die is vandaag nog beschikbaar!’
Na mijn horrorervaring van de nacht ervoor besloot ik om mezelf te trakteren en als een decadente
westerling de luxe trein naar New Dehli te nemen. Heerlijk! Ruimte voor mijn, tas, ruimte voor mijn
benen, eten, drinken, alles!

Nu ben ik dus in Dehli en ik blijf hier denk ik een dag of 2 rondhangen voor ik naar Agra ga. Vanuit daar
reis ik door naar Varanasi en uiteindelijk Nepal (dat is nu tenminste het plan...).

Vi ses!
Hasta luego!
Tot de volgende keer!

  • 09 November 2011 - 13:41

    Baas:

    Lekker hoor mister sjiekdefriemel!!

    Al laipe dingen mee gemaakt? Xx

  • 09 November 2011 - 14:08

    Elly Vd Vaart:

    mooi mooi heerlijk om je belvenissen weer te lezen en te volgen!
    XX

  • 09 November 2011 - 14:23

    Margje:

    Leuke foto met al die Indiërs! Je zult wel populair zijn :). Leuk verslag weer! Zo kunnen we n beetje meegenieten :)

  • 09 November 2011 - 14:29

    Erik:

    executive... mmm

  • 09 November 2011 - 14:35

    Vinnie:

    Hahaha, sjiekdefriemel :) Is dat zoiets als schudjepiemel maar dan wat netter? ;)
    Maar klinkt goed allemaal! Veel plezier verder!

  • 09 November 2011 - 15:11

    Francien:

    Wat een prachtige foto's is iets om jaloers op te worden.
    Maar ja mijn 2 weken egypte waren ook wel heel fijn.
    Ik blijf je volgen groetjes en une dikke poen mich ins.

  • 09 November 2011 - 15:16

    Bjorn:

    Je begrijpt wel dat je een Hans Teeuwen DVD mee had moeten nemen die je mensen kan laten zien.. Ben je meteen af van mensen die, midden in de nacht rare vragen stellen, in hun onderbroek. Hij legt ook mooi uit waar we vandaan komen, waar we naartoe gaan, heel filosofisch enz...;-)

    Zie dat je ook in de Valkenburgse grotten geweest bent, laip hoor! Deden wij vroeger als schoolreisje, maar goed..;-)

    Vermaak je maat en hang niet te veel de parasiet uit anders komt Daffy je halen..

    Xxx! B

  • 09 November 2011 - 19:38

    Foxy:

    Baas! Je trekt de avonturen uit Z-A gewoon weer door. Keep on going amigo.. Ik lees met veel plezier (en enige jaloezie) mee! Cheers!

  • 09 November 2011 - 20:00

    Henny:

    Ha, weer foto's en wat voor een! Volgens mij vergeet je veel ellende die je hebt gehad om er te komen als je dit ziet, echt geweldig.
    En verder zeg ik maar niks meer over de "oude stenen" in Griekenland want van al dit moois word ik gewoon stil. En dat gebeurt niet vaak ;-).
    Blijf je ervaringen vooral met ons delen, wij genieten er ook ontzettend van.

  • 09 November 2011 - 20:29

    Sandra Feijen:

    Wauw wat ga je snel zeg! En wat een fantastische foto´s, wat moet dat er vet uitzien in het ´echt´!

    Geniet ervan lief.

    Kus

  • 10 November 2011 - 13:03

    PimmoS:

    Hoe voelt dat nu, populair zijn?

    Dik verhaall!

  • 10 November 2011 - 13:35

    Boerkuh:

    Jij zult je spirituele "jij" wel vinden daar!

  • 11 November 2011 - 11:09

    Lia Feijen:

    Avontuurlijk genoeg dacht ik zo Donald!!
    Mooie foto's, en spannende verhalen, ik blijf je volgen.
    Heel veel plezier.

    Groetjes Lia

  • 12 November 2011 - 19:10

    Wouter:

    Lekker dan, die buitenlanderspolitiek.

    Een paar procentjes meer oké, maar even 25 X meer betalen dan de inheemse bevolking is toch wel een beetje overdreven.

    Aan de andere kant, als Griekenland zo zou handelen, zaten we nu misschien niet met de gebakken peren? Maar ja, daar heb jij voorlopig geen last van.

    Have fun, keep writing!

  • 13 November 2011 - 11:10

    Lia :

    Via deze weg wil ik de fam Meulensteen bedanken voor de foto's die we gisteren ontvangen hebben.

    Lia Feijen

  • 13 November 2011 - 20:17

    Marijn:

    ooh look at me king of the train, king of the train, ow look at me i'm executive, you do this, you do that, i'm donald i'm executive

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: India, New Delhi

Donald en Sandra

Twee reislustigen die elkaar gevonden hebben en het avontuur voor het eerst met zijn tweeën aangaan. Volg ons tijdens onze reis door Australië en Nieuw Zeeland, en wie weet waarheen we nog meer zwerven.

Actief sinds 05 Okt. 2010
Verslag gelezen: 293
Totaal aantal bezoekers 98053

Voorgaande reizen:

24 Februari 2016 - 30 Juni 2016

Centraal Amerika

02 Oktober 2015 - 24 Februari 2016

Australië en Nieuw Zeeland

31 December 2023 - 14 Oktober 2013

Azië en Australië jaar 1

01 November 2012 - 28 Februari 2013

Sandra en Donald naar Azië

31 Oktober 2011 - 28 Februari 2012

Azië

15 November 2010 - 10 Maart 2011

Zuid Amerika

Landen bezocht: