Tot volgend jaar! - Reisverslag uit Kuala Lumpur, Maleisië van Donald en Sandra - WaarBenJij.nu Tot volgend jaar! - Reisverslag uit Kuala Lumpur, Maleisië van Donald en Sandra - WaarBenJij.nu

Tot volgend jaar!

Door: Donald

Blijf op de hoogte en volg Donald en Sandra

25 Februari 2012 | Maleisië, Kuala Lumpur

When you run home, run the long way,
and the long way,
is safe so safe and sound.
Thats what I've found.

Moke - The long way

Vandaag is alweer de laatste dag van mijn wederom fantastische reis. De afgelopen 4 maanden heb ik weer veel nieuwe landen gezien, plaatsen bezocht, dingen geleerd, mensen ontmoet en genoten. Genoten van de compleet andere wereld die Zuid Oost Azie is.

Na mijn verslag vanuit Singapore ben ik als een blok in slaap gevallen in een dorm met 17 anderen. Een nachtje in dit gezellig drukke optrekje kostte me omgerekend 17,- euro! Dat was ff slikken, die prijzen ben ik niet meer gewend! En geloof me, ik heb de avond ervoor minimaal een uur rondgelopen om iets anders te vinden maar alles zat vol of was nog duurder. Een beetje cranky maar met het idee, nou ja, ff doorbijten besloot ik de volgende ochtend dan toch maar hier te blijven tijdens mijn verblijf in Singapore. Bleek dat ik mijn spullen moest pakken want voor die avond zat ook dat etablissement volledig vol!

Nu zie ik mezelf graag als iemand die redelijk stress bestendig en bijna nooit chagrijnig is maar hier was ik best een beetje ziek van. Boos heb ik mijn tas in gepakt en ik was al op weg naar het station om een treinticket naar Maleisie te kopen toen ik in een zijstraat een bordje met 'Backpackershostel' zag hangen. Ik besloot Singapore nog 1 kans te geven en... jawel! Er was nog een plekje vrij! De prijs voor een dorm was ongeveer de helft van de avond er voor dus dat was ook mooi meegenomen.

Op ongeveer het zelfde moment checkte Peter, een 47 jarige, niet engels sprekende, Duitse vrachtwagen chauffeur, ook in. Omdat ik de enige persoon was die een beetje (Stein-Kohle) Deutsch sprak vroeg hij of ik zin had om samen de stad in te gaan. Ik zei das goed en stelde voor om naar het nationaal museum te gaan. Op weg naar het museum spraken we wat over wie wat thuis deed en hoe lang we vakantie hadden enzo. Aangekomen bij het museum kregen we een audiotour die uiteraard wel in het Engels maar niet in het (zelfs niet Stein-Kohle) Deutsch beschikbaar was. En dus verliet Peter het museum alweer vrij snel terwijl ik er bijna 2,5 uur rondgehangen heb. Een van de beste musea die ik gezien heb!

Daarna ben ik Singapore te voet en met het supergoede Mass Rapid Transport (MRT) systeem gaan verkennen. Ik ben blij dat ik gebleven ben zeg, wat een stad! In schril contrast met de andere landen waar ik tijdens deze reis geweest ben was alles perfect geregeld. Super schoon, openbaar vervoer tot in de puntjes verzorgd en heel erg veel groen in de stad. Maar zoals eigenlijk altijd met dingen die tot in de puntjes geregeld lijken te zijn gaat ook hier iets schuil onder deze schijnbare perfectie.

De regering van Singapore is een verkapte dictatuur met bijna sadistische straffen voor de kleinste vergrijpen. Zo betaal je bijvoorbeeld 500 Singapore Dollar (ongeveer 300 euro) voor eten of drinken in de MRT (zie foto) en staat er de doodstraf op het smokkelen van drugs. Wat ook opvallend vaak omgeroepen werd in de MRT was het verzoek om 'verdachte' personen of pakketjes aan het personeel van de MRT door te geven. Maar over het algemeen merk je hier alleen iets van als je er echt op gaat letten en ik heb er dus ook geen last van gehad tijdens de twee dagen dat ik daar geweest ben.

Een ander opvallend verschil met de andere landen waar ik geweest ben is de snelle afhandeling van de procedures bij de grens. Waar ik bijvoorbeeld bij de grens van Thailand naar Laos denk ik wel een uur heb staan wringen heeft de grensovergang van Singapore naar Maleisie me denk ik alles bij elkaar 5 minuten gekost. En dat kwam nog omdat ik aan de praat raakte met de Maleise official (Welcome to Malaysia sir! Your face looks like Ruud van Nistelrooy, sir.)

Vanaf de grens ben ik naar Melaka gegaan. Dit kustplaatsje is ongeveer 150 jaar lang een Nederlandse kolonie geweest (en bijna net zo lang er voor Portugees en erna Engels) en deze koloniale historie is nog volop zichtbaar. In de vervallen kerk zijn verschillende grafstenen met nederlandse opschriften te zien, er is een Nederlandse begraafplaats en het plaatstelijke museum bevindt zich in het Stadthuys.... Dat de Nederlanders niet altijd even zachtzinnig en soms zelfs ronduit wreed waren ten opzichte van hun kolonien werd regelmatig benadrukt in de omschrijving van de tentoongestelde museumstukken. Je weet wel, dat gaat over het stukje geschiedenis dat wij de gouden eeuw noemen. Had een tijdje terug niet iemand iets over die goeie ouwe VOC mentaliteit te zeggen..?

Nu ben ik in Kuala Lumpur, de Maleisische hoofdstad. Het weer is tropisch lekker maar daar hoort ook iedere dag een behoorlijke plensbui bij. Iedere dag begint stralend, maar zo rond een uur of twee trekken donkere wolken zich samen en niet veel later beginnen de eerste dikke druppels te vallen. Niet veel later is alles en iedereen die geen goed heenkomen gezocht heeft nat tot op de onderbroek. Gelukkig duurt dit hooguit een uurtje en gaat de zon daarna weer vrolijk door waar hij gebleven was.

Gisteren ben ik naar de beroemde Petronas towers gegaan en heb ik kunnen genieten van het uitzicht over de stad. Kuala Lumpur is niet zo goed voorzien qua openbaar vervoer als Singapore maar gelukkig is het centrum een stuk compacter en dus goed beloopbaar. Vandaag heb ik nog tijd om wat laatste dingen te kopen en mijn tas te pakken en morgenvroeg vertrek ik naar Londen waar ik als afsluiting van deze reis nog ff Londen op zijn kop ga zetten samen met Bjorn voor ik maandag van Londen naar Eindhoven vlieg (leve Ryan Air!).

Net als vorig jaar zal ik afsluiten met wat statistieken.

• In totaal kwamen er 193 reacties op 13 verslagen (vorig jaar 172).
• Deze 193 reacties werden door 41 verschillende volgers geplaatst(vorig jaar 43).
• Sebas heeft dit jaar net als vorig jaar de meeste reacties (14)geplaatst en het vaakst als eerste gereageerd(5 van de 13)
• Omdat hij twee keer twee reacties bij een verslag achter liet heeftt hij niet, zoals Henny en Sandra (waarvoor hulde), op ALLE verslagen gereageerd.
• Andere toppers als Elly, Anna, Bjorn, Margje, Lia en Francien reageerden allemaal minstens tien keer!

Allemaal weer enorm bedankt voor alle reacties, ik kan niet genoeg benadrukken hoe fijn het is om jullie enthousiaste reacties te lezen en te weten dat jullie heel af en toe een heel klein beetje aan me denken....

Voorlopig weer het laatste verslag, volgend jaar weer meer!

Vi ses!
Hasta Luego!
Tot de volgende keer!

  • 25 Februari 2012 - 06:23

    Baas:

    Maatje heb weer van je verhalen genoten!!

    Maadag friet met frikadellen! En ik kan niet wachten op de top 3 van vreemdste Chinese markt artikelen!

    Vi ses

  • 25 Februari 2012 - 07:28

    Lindy:

    Dan reageer ik ook nog maar een keer, is wellicht wat beter voor mijn eindscore ;-)
    't was weer een genoegen je verhalen te mogen lezen, ben zelf maar weer flink aan het denken gegaan over hoe ik ook wat vaker langer weg kan! En hoewel ik (zonder ook maar één reden te kunnen noemen) niet echt Azië fan ben heb je me er toch wel een beetje warm voor gekregen...
    Goede reis terug!

  • 25 Februari 2012 - 07:55

    Margje:

    Het zit er weer op! We zullen je met open armen verwelkomen in ons kikkerlandje!! Ik heb genoten van je prachtige verhalen! Ik leef graag een beetje mee want stiekem ben ik kei jaloers! Ben trots op je! X Leuk dat ik ook nog vermeld word ;)

  • 25 Februari 2012 - 08:15

    Sandra:

    Goede reis lieverd

  • 25 Februari 2012 - 11:22

    Ann Van Der Sande:

    Ik mag dan wel niet regelmatig gereageerd hebben, maar heb wel genotenvan je verslagen.
    Chapeau voor de inhoud en de sfeer die je weet over te brengen. Leuk je binnenkort weer te zien w.s. In Westerhoven. Je ziet, de oude garde is ook nog geïnteresseerd. Jammer dat je geen contact meer kon hebben mei viveka, die zit nunog in Laos en geniet ook van deze reizen. GroetenuitBergeijk engoede reis terug . Ann van der Sande.

  • 25 Februari 2012 - 11:26

    Foxy:

    Mooi verslag weer kerel. Snel in NL biertje pakken met Jeroen om je reisverhalen te horen!

    Take care nog even!

    Mazl

  • 25 Februari 2012 - 14:54

    Anna:

    Het was weer top mee te mogen genieten van je verhalen en avonturen. Ik wil ook weg!

  • 25 Februari 2012 - 17:51

    Elly Vd Vaart:

    Het was weer geweldig en ook je laatste belevenissen top. Kom nu maar snel naar huis want volgens mij wordt je ook hier, en niet alleen bij de Roof, gemist. Goeie reis en misschien tot snel!!!

  • 25 Februari 2012 - 19:39

    Lia:

    Mooie afsluiting van je reis.

    Goede reis.

  • 25 Februari 2012 - 19:49

    B:

    Quotes en statistieken doen t altijd goed.. Tot Morguh Maistrooo!! Lekker PINTS pakken..:) Ik zeg morgen friet met frikandellen speciaal.. Heb nl een Nederlandse pub gevonden in, jawel, Chinatown.. Vond m wel toepasselijk...X

  • 25 Februari 2012 - 22:39

    Henny:

    Geweldige afsluiting Donald!
    Sommige foto's die je de afgelopen maanden hebt gemaakt zijn bij mij ooit wel eens in een funmailtje voorbij gekomen. Nu ik ze door jouw ogen heb gezien zijn ze opeens veel meer tot leven gekomen.
    En natuurlijk reageer ik op ieder bericht, de foto's waren zo machtig mooi, ontzettend goed commentaar erbij, daar kun je niet anders dan iets op zeggen. Neit zo snel als Baas nee, maar ik heb dan ook nog een "hobby" in Sittard die tijd vreet en dan moest jij wachten tot is 's avonds tijd had. Maar daar was je ook tevreden mee.
    Goede terugreis, groeten aan Bjorn en hoepelijk tot gauw.
    Kus, Henny.

  • 26 Februari 2012 - 08:57

    Francien:

    hoi doon weer een topper van verslag .Ik reageer nu pas ,ben zelf pas weer in het land.
    een goede terug reis en tot snel XXXXXXX

  • 26 Februari 2012 - 11:29

    Rien Jacobs:

    Doon! Waar verblijf je in London? Ik ben ook nog daar tot dinsdag. Let me know if you wanna meet up +31610371357

    Rien

  • 26 Februari 2012 - 21:04

    Marijn:

    hey ... hou is op met die vervelende spam mailtjes vanje ;)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Maleisië, Kuala Lumpur

Donald en Sandra

Twee reislustigen die elkaar gevonden hebben en het avontuur voor het eerst met zijn tweeën aangaan. Volg ons tijdens onze reis door Australië en Nieuw Zeeland, en wie weet waarheen we nog meer zwerven.

Actief sinds 05 Okt. 2010
Verslag gelezen: 289
Totaal aantal bezoekers 97878

Voorgaande reizen:

24 Februari 2016 - 30 Juni 2016

Centraal Amerika

02 Oktober 2015 - 24 Februari 2016

Australië en Nieuw Zeeland

31 December 2023 - 14 Oktober 2013

Azië en Australië jaar 1

01 November 2012 - 28 Februari 2013

Sandra en Donald naar Azië

31 Oktober 2011 - 28 Februari 2012

Azië

15 November 2010 - 10 Maart 2011

Zuid Amerika

Landen bezocht: