Living like locals - Reisverslag uit Apollo Bay, Australië van Donald en Sandra - WaarBenJij.nu Living like locals - Reisverslag uit Apollo Bay, Australië van Donald en Sandra - WaarBenJij.nu

Living like locals

Door: Sandra

Blijf op de hoogte en volg Donald en Sandra

15 Februari 2014 | Australië, Apollo Bay

Even when you're feeling warm
The temperature could drop away
Like four seasons in one day

Crowded House - Four Seasons In One Day

Een goed begin is het halve werk. Maar hier wordt geen half werk geleverd hoor, we're living the good life. Inmiddels hebben we een degelijke baan, een degelijk dak boven ons hoofd, een degelijke auto een degelijke keuze aan stranden om naar toe te gaan binnen loopafstand. Wat bijna te mooi was om waar leek te zijn is op ons pad gekomen en daar hebben we gretig gebruik van gemaakt.

Op de dag dat we jullie de vorige keer schreven hadden we een groepssollicitatie voor een zogenaamde party promotie functie in Melbourne. Wat we ons daar precies bij moesten voorstellen wisten we niet, maar het gegeven dat we binnen 24 uur op gesprek konden komen stond ons wel aan. Wat ons stond te wachten was een presentatie van een vervelende studentikoze schreeuwlelijk. Hij vertelde ons dat dit bedrijf fantastisch was. Anders was. Hij vertelde over hoe close het personeel was en dat we hier vrienden gingen maken. Over alle gezamenlijke uitstapjes die we na het werk zouden gaan doen. De surfweekendjes die maandelijks ondernomen werden en het o zo gezellige restauranthoppen op vrijdagavond dat bekend stond als legendarisch. Hij vertelde alles wat we maar zouden kunnen willen weten over onze toekomstige collega’s, behalve waarvoor we gekomen waren. Toen deze meneer al 20 minuten tegen ons aan stond te blèren over hoe ’anders’ dit bedrijf communiceerde ten opzichte van ’alle andere’ bedrijven, wisten wij nog steeds niet om wat voor soort werk het ging. Het leek alsof hij met de minuut harder begon te praten, misschien wel omdat hij dacht dat we dan niet zouden horen waar het om ging: door-to-door sales. Oftewel:
„Ding dong”
„Hallo mevrouw, ik ben van een energiebedrijf waar u nog nooit van gehoord heeft, wilt u dit alstublieft tekenen zodat u klant van ons wordt en veel te veel betaalt voor uw stroom?”
Wij dachten het niet. Toen de Vervelende Meneer ons opbelde en onze telefoonluidspreker bijna kapot schreeuwde door te zeggen dat we geschikt waren voor de functie hebben wij hem vriendelijk bedankt.

We waren geschokt en struinden vlak voordat we een weekendje met Angus en Rob naar Lorne zouden gaan nog snel even wat vacatures af. We vonden een vacature housekeeping voor een koppel, voor tenminste drie maanden, ergens aan de Great Ocean Road. We reageerden, pakten de auto in en vertrokken naar het kuststadje Lorne. De volgende ochtend werden we al vroeg gebeld, door onze nieuwe werkgever; of we dezelfde dag nog naar Apollo Bay konden komen. En laat het toeval zijn, maar Apollo Bay ligt een uurtje van Lorne af met het openbaar vervoer. Binnen een halve dag waren we opgeleid, klaargestoomd en voorbereid voor onze nieuwe baan, want we hadden een intensieve test doorstaan.

Na de test moesten we eigenlijk zo snel mogelijk beginnen, als het kon de volgende dag nog. Gelukkig kregen we van de eigenaren de tijd om onze spullen op te halen bij Donalds vrienden in Melbourne, en om natuurlijk Donalds verjaardag in stijl te vieren bij de Australian Open. We vielen met onze neuzen in de gesmolten boter toen we aankwamen op de dag dat het 42 graden was. Melbourne heeft het meest onvoorspelbare weer dat je je kunt voorstellen. De locals zeggen dat het geen uitzondering is om vier seizoenen op dezelfde dag te beleven. Helaas voor ons bleef het deze dag 40+ en hebben we maar verkoeling gezocht in de Heineken Beer Garden van de Aussie Open. In gezelschap van een koud biertje genoten we van wat voorlopig onze laatste vrije dag zou zijn.

Maar Donald en Sandra, wat voor werk hebben jullie dan?
Wat grappig dat jullie het vragen, want dat wilden we net gaan vertellen. Voor de meesten zal het geen nieuws zijn, maar om iedereen te verlossen van de angst dat we levend verbranden op de aspergevelden; momenteel zijn we de trotse managers van Rayville Boat Houses in Apollo Bay. Een vakantie accommodatie van negen villa’s zo’n 250 km van Melbourne af. Of zoals ze hier zeggen: vlakbij Melbourne. Want die afstand is hier peanuts. We moeten de huisjes schoonmaken, bedden opmaken, de was doen, gasten inchecken, gasten uitchecken, de tuin een beetje bijhouden en gratis wonen in de residentie. En daar bovenop krijgen we ook nog voor ieder schoongemaakt huisje een bescheiden bedrag betaald. Helaas is het niet alles goud wat er blinkt, want ondertussen zijn we beide het slachtoffer geworden van een hardnekkig heersend griepvirus. Eerst Sandra in de drukste week tot nu toe, en kort daarna had Donald een innige relatie met de badkamer. Met het nagalmen van Chinees Nieuwjaar om ons heen zit het overal bomvol met Chinezen, en dus ook bij ons. Wij zijn dus niet alleen professionele schoonmakers, maar ook professionele schoonmakers met certificaat onder verzwaarde omstandigheden.

Dan sluiten we dit bericht af met de aankondiging van onze gezinsuitbreiding: we hebben na lang zoeken een auto gevonden. Weken lang hebben we doelgericht naar een camper gezocht, maar hoe meer we ons verdiepten in onze must-see list van Australië, hoe meer behoefte we kregen aan een 4x4. Zeg hallo tegen onze nieuwe auto Toyota Hilux Surf uit 1992, volledig uitgerust met alles wat we nodig hebben onderweg. En we slapen natuurlijk op het dak, waar anders?

Tot de volgende keer. Have a great weekend!

• 15 Februari 2014 - 05:52

Rien:

Haha herkenbare solicitatie gesprekken! Hillarisch! Smart choice on the Hilux! Geniet van Apollo Bay and don't forget to go WEST..!

• 15 Februari 2014 - 07:26

Elly Vd Vaart:

Super zeg. En werk is inkomen zeg maar. Gave auto. Genieten maar weer!

• 15 Februari 2014 - 10:10

Moi:

Als jullie na drie maanden stoppen doe dan maar een goed woordje voor ons, dan vertrekken wij ook uit dit veel te kleine land met teveel mensen....
    Ik heb de gezinsuitbreiding mogen aanschouwen op foto's, daar ben ik zelfs jaloers op. Maar goed dat jullie gedaan hebben wat het beste is: wachten tot er iets op je pad komt en dan toeslaan! En dat is hier boven ruim beschreven. Ga zo door!

• 15 Februari 2014 - 10:11

Suh:

Goed verslag, goeie plaatjes, keep up the good work!

• 15 Februari 2014 - 14:32

Wietske:

ik zeg goed bezig daar jullie 2...
    beetje geld verdienen en gratis wonen wat wil je nog meer :-)
    geniet ervan

• 15 Februari 2014 - 14:51

Anna:

Wij willen ook zo'n 4x4! Tof!
    En gefeliciteerd met jullie job :)

• 15 Februari 2014 - 18:11

Lindy:

Goeie keus die auto :-)
    En de rest is ook lang niet slecht!

• 15 Februari 2014 - 19:17

Lia:

Wat moet ik hier nog aan toevoegen, eerst de kat uit de boom kijken en dan toeslaan.
    Jullie zijn goed bezig!!

xx

• 16 Februari 2014 - 00:13

Henny:

Jullie zijn super goed bezig enne..... ik wil ook zo'n keuken!!!!

• 16 Februari 2014 - 00:13

Henny:

Jullie zijn super goed bezig enne..... ik wil ook zo'n keuken!!!!

• 16 Februari 2014 - 00:14

Henny :

Oeps, te vaak geklikt, één keuken is genoeg.

• 16 Februari 2014 - 13:40

Thijs Beckers:

Kei leuk man! Geniet ervan! Moi karreke! Have fun! Groet Thijs

• 18 Februari 2014 - 21:37

Baas:

Blijft een goed verhaal dit... Mocht je ooit Nog in Nederland komen dan mag je mijn huis ook wel schoonmaken voor een klein bedrag haha

• 21 Februari 2014 - 14:56

Oma Brouns:

Lieve Sandra, hartelijk gefeliciteerd met je verjaardag.
    Een hele fijne dag toegewenst.

Dikke kus Oma Brouns

• 21 Februari 2014 - 14:57

Oma Feijen.:

Hartelijk gefeliciteerd met je verjaardag Sandra.
    Maak er een leuke dag van.

Groetjes kus Oma Feijen

• 22 Februari 2014 - 18:35

Henriette:

Hoi Sandra en Donald fijn dat jullie zo snel een baantje hebben kunnen regelen en die auto die kan wel tegen een stootje zo te zien.
    Sandra ook namens de boys van harte gefeliciteerd met je verjaardag. Dikke knuffel van ons allemaal.
    Maak er een te gekke dag van. HIEP HIEP HOERA.!!!!!!!!!!

Groetjes, Henriette