Afscheid van fantastisch Cambodja - Reisverslag uit Preah Seihanouk, Cambodja van Donald en Sandra - WaarBenJij.nu Afscheid van fantastisch Cambodja - Reisverslag uit Preah Seihanouk, Cambodja van Donald en Sandra - WaarBenJij.nu

Afscheid van fantastisch Cambodja

Door: Donald

Blijf op de hoogte en volg Donald en Sandra

31 Januari 2012 | Cambodja, Preah Seihanouk

Can you hear what I hear
It's calling you my dear out of reach
(Take me to my beach)

All Saints - Pure Shores

Na ons indrukwekkende bezoek aan de Killing Fields van Phnom Penh zijn we de dag er na met de bus naar Siem Reap gegaan. Nu is Siem Reap zelf niet zo heel erg bijzonder maar de omgeving des te meer! Naast het enorme meer Tonlé Sap liggen ook de wereldberoemde tempels van Angkor Wat op een steenworp afstand van het stoffige stadje.

Op aanraden van Marlon hadden Roel, John en ik een kamer geboekt in het hostel Garden Village. Bij aankomst ontstond er wat vewarring over deze boeking want naar wat later bleek hadden we voor de verkeerde datum gereserveerd. Er was dus geen kamer voor ons vrij maar gelukkig konden we wel op de dorm slapen, voor maar $ 1,00! Ondanks dat de eigenaar er op stond dat we gingen kijken (de dorm is hier iets anders dan normaal..) en het feit dat het inderdaad vrij basic was (wat heet, een bed met een muskietennet onder een afdak) besloten we voor $ 1,00 niet te zeuren en het gewoon te doen.

Net als alle honderduizend andere toeristen die naar Siem Reap gekomen waren om Angkor Wat te bekijken wilden ook wij de zonsopkomst niet missen. Dat wilde wel zeggen dat we even door moesten bijten! Om 04.30 uur ging de wekker en om stipt 05.00 uur zaten we in de tuk tuk! In eerste instantie werd ik nog een beetje moedeloos van de mensenmassa die allemaal de perfecte foto wilden maken. Dringend voor een goed plekje stond iedereen hutje mutje tegen een hek aan. Nu is de gemiddelde toerist daar gelukkig Aziatisch en dus automatisch ongeveer een halve meter kleiner dan ondergetekende. Ik ben dus maar lekker achteraan gaan staan en heb daar desondanks genoten van een prachtige zonsopkomst.

Pas toen het licht was werd echt duidelijk hoe druk het was bij Angkor Wat. We keken elkaar even aan en besloten unaniem om eerst de andere tempels te bezichtigen en rond de middag wel terug te komen naar Angkor Wat. Deze keuze pakte heel goed uit want we zijn eigenlijk heel de dag de drukte voor gebleven.

Omdat de volgende dag Australia Day ook in Siem Reap in de kroeg Angkor What? nogal heftig gevierd werd was ik de daar op volgende ochtend (lees: middag)te laat om een ticket voor de nachtbus naar Sihanoukville te boeken dus bleef ik een extra dag in Siem Reap. Een extra dag ook nog met ons reisgenootschap dus! Want na ruim een maand samen te hebben gereisd kwam er in Siem Reap dan toch echt een einde aan onze gezamenlijke avonturen...

Maar niet voordat we een van de floating villages op Tonlé Sap bezocht hadden. Stel jezelf huizen op hoge palen, varkensstallen op hoge palen en zelfs scholen op hoge palen voor in en aan de rivier en je hebt een klein beetje een beeld van hoe deze mensen leven. Die school hebben we bezocht en toen we voor ieder kind een schrift en en potlood gekocht hadden gingen ze dankbaar met ons op de foto.

's Avonds was dan toch echt het moment van afscheid nemen aangebroken toen ik de nachtbus naar Sihanoukville nam. Voelt best wel weer een beetje vreemd om weer alleen te zijn na zo'n lange tijd.

Mijn volgende bestemming was dus Sihanoukville, een strandbestemming! Na een verschrikkelijke reis (te kleine bedstoelen) van 14 uur kwam ik aan in wat heel even een grote fout leek te zijn geweest. Sihanoukville is te vergelijken met de kustplaatsjes en de stranden van Zuid Frankrijk en Spanje, precies dat wat in niet zocht! Gelukkig wist ik dat je ook op een paar eilandjes in de buurt kon overnachten en dus boekte ik voor de volgende dag meteen een boot naar zo'n eiland.

En dat was dan weer wel een schot in de roos! Na een klein uurtje varen kwamen we namelijk op een paradijselijk eiland aan. Op de boot had ik twee Nederlandse meisjes en een Tjech leren kennen die ter plekke besloten om ook te blijven, zo mooi! Na een heerlijke lunch liepen we naar de andere kant van het eiland waar er een aantal bungalows en een barretje stonden. Onderweg besloten we echter om gewoon op het strand te slapen, veel te lekker weer!

De bar bleek behoorlijk gezellig te zijn en na dat we daar wat gegeten hadden hebben we een kampvuurtje gemaakt op het strand, heerlijk! Van de mensen die daar al een paar dagen waren hoorden we dat het heel bijzonder moest zijn om 's avonds te gaan zwemmen. Een speciale soort alg in het water reageert namelijk op beweging door op te lichten. Dit moesten we uiteraard even testen en inderdaad, zodra je begon te zwemmen verschenen er opeens overal in het water lichtjes, heel bijzonder.

Nu ben ik terug in Sihanoukville en vertrek vanavond vanuit hier naar Vietnam. Cambodja was een fantastisch land met lekker eten, een intrigerende geschiedenis maar vooral met een fantastische bevolking. Ondanks dat dit het armste land van de regio is ben ik nergens aardiger mensen tegen gekomen.

Vi ses!
Hasta Luego!
Tot de volgende keer!

  • 31 Januari 2012 - 11:09

    Francien:

    weer een prachtig verhaal. ik mis alleen de strand foto,s wat je voor mij erbij zou doen.
    dikke knuffel en kus

  • 31 Januari 2012 - 11:22

    Baas:

    Lekker ouwe... de tijd vliegt voorbij man!

    Kijk in vietnam wel uit voor oude vietcong vallen maat... En neem als het even kan een beetje napalm in een blikje voor me mee!!

    Vi SeS!!

  • 31 Januari 2012 - 11:39

    Elly Van Der Vaart:

    Gaaf man, je ziet weer veel deze reis. mooi mooi
    Geniet nog maar even wij genieten van sneeuw kou en het ijs schijnt er ook aan te komen...eerst zien en dan geloven zeg ik maar.
    Veel plezier nog
    XXX

  • 31 Januari 2012 - 11:53

    Anna:

    Heel tof! Kreeg je de lichtjes niet op de foto?

  • 31 Januari 2012 - 12:47

    Sandra:

    Wauw... in de zee zwemmen en algen laten oplichten. Je weet wat ik hierop wil zeggen.
    Ondertussen ben ik op jacht op een zwarte sprinkhaan van 2 bij 3 cm die ergens onder mijn bed zit. Goor!

  • 31 Januari 2012 - 16:55

    Tessa:

    Fantastisch weer..

  • 31 Januari 2012 - 18:04

    Foxy:

    Don.. wat doe je me aan met wederom zo'n verhaal.. Nou moet ik hier dus potjandrie ook heen!;-)

    Have fun & take care amigo!


  • 31 Januari 2012 - 21:05

    Henny:

    Heej Doon. Dit zijn weer super mooie foto's. Ik vroeg me alleen af toen ik Floating village 2 zag, waar ze zich hier nog druk over maken als eens in de zoveel jaar de Maas eens uitkomt.....

  • 31 Januari 2012 - 21:44

    Margje:

    Wauw! Wat ben je toch n schat hè! Prachtig!

  • 01 Februari 2012 - 17:30

    Tommy:

    was dat eiland toevallig bamboo island? zo ja dan heb ik daar ook één van mijn hoogte punten beleeft. have fun maat...

  • 01 Februari 2012 - 20:05

    Mia En Sjeng:

    hoi donald Geweldig dat we je helemaal kunnen volgen .De tijd begint goed te korten en zijn dan ook blij dat we je weer sittard zullen zien Wij zijn allebij erg aan het sukkelen met de gezondheid maar proberen toch het besten er van te maken en als we ons goed voelen gaan we toch leuke dingen doen Heel veel groetjes van ons tweeen dooooi

  • 03 Februari 2012 - 20:01

    Lia Feijen:

    Mooie verhalen en prachtige foto's
    Avonturen om nooit te vergeten, en een fotoboek vol herinneringen.
    Geniet er nog maar van.

    Groetjes Lia.

  • 07 Februari 2012 - 08:28

    Marjolein Hernandez:

    ziet er goed uit maat! krijg er wel een beetje heimwee van naar "die goeie ouwe tijd" toen ik ook nog lekker in de winter naar n zonnige bestemming kon, komt misschien ook omdat hier de beloofde horror winter toch nog begonnen is, kun jij je natuurlijk nu niks bij voorstellen maar vanochtend was t min 12 (temperatuurtje t snot bevriest in je neus waar je bij staat)! x

  • 12 Februari 2012 - 20:04

    Marijn:

    mooi die zon en stranden, hier vriezen de oren vanje hoofd.
    krijg er gewoon zin van om op vakantie te gaan.

    veel plezier nog grtn

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Cambodja, Preah Seihanouk

Donald en Sandra

Twee reislustigen die elkaar gevonden hebben en het avontuur voor het eerst met zijn tweeën aangaan. Volg ons tijdens onze reis door Australië en Nieuw Zeeland, en wie weet waarheen we nog meer zwerven.

Actief sinds 05 Okt. 2010
Verslag gelezen: 330
Totaal aantal bezoekers 97801

Voorgaande reizen:

24 Februari 2016 - 30 Juni 2016

Centraal Amerika

02 Oktober 2015 - 24 Februari 2016

Australië en Nieuw Zeeland

31 December 2023 - 14 Oktober 2013

Azië en Australië jaar 1

01 November 2012 - 28 Februari 2013

Sandra en Donald naar Azië

31 Oktober 2011 - 28 Februari 2012

Azië

15 November 2010 - 10 Maart 2011

Zuid Amerika

Landen bezocht: